Home > Onderzoek > VU-UvA onderzoek

System Microbiology

02 december 2015
Filipe Branco dos Santos‘We werken samen omdat we dat graag willen; we produceren goede wetenschap samen. Het is geen geïnstitutionaliseerde samenwerking die ons is opgedwongen, dit is echt bottom-up.’ Filipe Branco dos Santos werkte tussen 2008 en 2013 in de groep Systems Bioinformatics van Bas Teusink aan VU-instituut IBI. In 2013 startte hij zijn eigen groep bij SILS. Lees verder

Amsterdam Water Science

09 november 2015
Pim de VoogtHet water in en rond Amsterdam, dat staat centraal in het nieuwe Amsterdam Water Science consortium (AWS), dat op 25 en 26 november officieel van start gaat met een symposium. ‘In AWS krijgen veel bestaande gezamenlijke onderzoekslijnen van beide universiteiten zichtbaar vorm’, aldus Pim de Voogt, hoogleraar Chemische-biologische interacties in aquatische ecosystemen. Lees verder

Onderzoeksgroep Systeembiologie

15 september 2015
Hans WesterhoffAl zeker tien jaar werken ze samen: systeembiologen op de Zuidas en het Science Park. Aan de VU vallen de onderzoekers onder de FALW-afdeling Moleculaire Celbiologie, aan de UvA onder het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS). Aan het hoofd staat Hans Westerhoff: hoogleraar Microbiële Fysiologie (VU) en hoogleraar Synthetische Systeembiologie (UvA). Lees verder

Earth Surface Science

24 maart 2015
Wilfred Roling highlightChemische stoffen in geneesmiddelen belanden in ons afvalwater en milieu. Gelukkig zijn er micro-organismen die deze schadelijke stoffen mogelijk kunnen afbreken. Hoe die bacteriën dat precies doen, wordt gezamenlijk onderzocht door de ondergroepen Earth Surface Science aan de UvA en Moleculaire celfysiologie aan de VU. Lees verder

Bacterial Cell Biology

20 februari 2015
Joen Luirink highlightDr. Joen Luirink bestudeert processen in de celenvelope van bacteriën. In een van de projecten staat een eiwitcomplex centraal dat een cruciale rol speelt in de deling van bacteriën. Celdeling is ook de focus binnen het onderzoeksprogramma Bacterial Cell Biology aan de UvA en gezamenlijk werken ze aan het Swammerdam Institute of Life Sciences aan de opheldering van dit mechanisme. Lees verder